Checklista: Vad bör ingå i en kontorsstädning?

Arbetar du i ett företag som erbjuder städning av kontorslokaler? Då är det viktigt att veta vad kunden förväntar sig av er. Vi går också igenom vad ni kan göra för att ge kunden det där ”lilla extra”. Hur överträffar man egentligen kundens förväntningar? Vi har undersökt hur standardupplägget ser ut för kontorsstädning, samt vilka tjänster som kunden ofta vill lägga till. Nedan följer en checklista över vad som bör ingå i en städning av kontor:

Samtliga utrymmen

  • Dammsugning av golv och mattor
  • Fuktmoppning av golv
  • Rengöring av lister, elkontakter och element
  • Rengöring av dörrar och karmar
  • Putsning av speglar
  • Dammtorkning av fönsterbrädor
  • Tömning av papperskorgar
  • Damning av lampor

Kontorsrum

  • Dammtorkning på fria ytor på skrivbord och i bokhyllor

Toaletter

  • Rengöring av toalett, både in- och utvändigt
  • Rengöring av handfat
  • Rengöring av särskilt utsatta väggytor
  • Rengöring av sanitär inredning, t.ex. tvåldispenser

Kök

  • Rengöring diskbänk och bänkskivor
  • Borttagning av fläckar på köksskåp och på utsidan av vitvaror
  • Avtorkning kaffemaskin
  • Rengöring av mikrovågsugn
  • Rengöring av ugn och spis
  • Rengöring inuti skåp där sopbehållare finns

Populära tilläggstjänster

Vissa tjänster behöver inte utföras i rutinmässig städning, men de bör göras med jämna mellanrum för att hålla hela kontoret rent och fräscht. Detta är de vanligaste exemplen på tilläggstjänster:

Fönsterputsning

Rena fönster gör hela kontoret fräschare och det kommer in mer ljus i rummen. Hur ofta fönstren ska putsas beror såklart delvis på kontorets läge, nära en stor väg blir fönstren smutsiga fortare. En tumregel är att fönstren ska putsas utvändigt varannan månad, och invändigt minst två gånger per år. Se vår fönsterputsningsguide här.

Persiennrengöring

Persienner bör också rengöras med jämna mellanrum. Se till att investera i microfiberdukar av hög kvalitet. Ett bra tips är också att använda fuktade bomullshandskar för att nå in i alla skrymslen.

Golvvård

Ibland bör golven rengöras extra noggrant. Exempelvis genom vaxning eller polering med polish.

Rengöring av köksutrustning

Ett antal gånger per år behövs mer utförlig rengöring av köksutrustningen. T.ex. avkalkning av kaffebryggare eller rengöring inuti kylskåp. Håll koll på om detta skulle behövas och föreslå för kunden att du kan stå till tjänst!

Rengöring av datorer och övrig utrusning

Datorer och tangentbord blir snabbt smutsiga, man arbetar också bättre med en fläckfri datorskärm. Det finns ett stort urval produkter för att underlätta rengöring av datorer, t.ex. rengöringskit för datorskärmar eller tryckluft för att rengöra tangentbord mellan tangenterna eller skrivare.

Överraska kunden!

I checklistan kan du se vad som vanligen förväntas av en kontorsstädning, men givetvis anpassas detta efter kundens önskemål. Städningen ska naturligtvis utföras på ett så bra sätt som möjligt, men vi vill också tipsa om sätt att göra kunden mer än nöjd.

Varför inte lämna en present för att visa er uppskattning av det goda samarbetet? Alla blir glada över en liten chokladask eller en blomma, det kommer att stärka era kundrelationer.

 

Det är också ett vinnande koncept att göra lite mer än vad ni kommit överens om, det behöver inte ta lång tid, eller kosta mycket. Men varför inte diska de två kaffekopparna som står i diskhon, eller lägga in en förpackning toalettpapper på toaletten om det snart är slut? Försök se vad som kan ge mervärde för kunden efter varje avslutat städpass. En liten gest som att snabbt gå runt och vattna blommorna och plocka bort vissna blad, kan göra en stor skillnad för kundens upplevelse av er.

Lämna en trevlig post-it lapp

De flesta lappar som dyker upp i personalrummets köksavdelning är oftast inte särskilt upplyftande. Allt för ofta ser vi lappar som ”Din mamma jobbar inte här, diska efter dig” eller ”Vem stal min matlåda från kylen?”. Passa istället på att sprida glädje i personalrummet genom att lämna en trevlig post-it lapp på kylskåpet efter ett avslutat städpass. Vem vill inte mötas av det här fina meddelandet när man går ut i fikarummet för att fylla på kaffe? Dessutom är det helt gratis och tar mindre än tio sekunder att utföra: ”Önskar er alla en riktigt fin vecka! /SvanenStädarna”

Ge kunden ett diplom

Om ni har som policy att använda svanenmärkta rengöringsmedel eller om ni till och med är ett certifierat svanenmärkt städbolag, kan det vara ett smart drag att ge er kund ett inramat diplom som beskriver att kunden och dess verksamhet väljer svanenmärkt städservice. Ni kan själva skapa ett diplom som säger att kunden anlitar en svanenmärkt städtjänst via er. Både kundens företagsuppgifter samt ert bolags logotyp och företagsuppgifter kan stå med på diplomet. Glöm inte att skriva licensnummer om ert bolag är svanenmärkt.

Om ni inte är ett svanenmärkt företag, men har en policy som säger att endast svanenmärkta och miljömärkta rengöringsmedel får användas i er verksamhet kan ni anpassa diplomet efter detta. Ange att er kund anlitar en städfirma vars miljöpolicy är att endast använda svanenmärka och miljövänliga produkter.  Kunden kan på så vis marknadsföra för andra att de månar om miljön genom att anlita er som städfirma. Här nedan ser ni ett exempel på hur ett diplom kan se ut.

Diplomet kan ni givetvis även leverera digitalt till era kunder så att de kan skylta på sin hemsida om att de anlitar era svanenmärkta städtjänster. Win-Win är alltid roligast.

Om ni vill ha mallen till detta förslag på diplom går det bra att maila oss på kundservice@ingross.se

Faktaruta:

”En Svanenmärkt städtjänst är en verksamhet som erbjuder sina kunder miljöanpassad rengöring. I den Svanenmärkta städtjänsten är förbrukningen av kemtekniska produkter låg och andelen miljöanpassade kemtekniska produkter hög. Miljöbelastningen i form av växthusgaser minimeras genom stränga krav på transporter och användning av soppåsar. Förutom detta ska städkvaliteten vara tillfredsställande och personalen ha rätt utbildning. ”
Källa: svanen.se

SHARE

  • share on Facebook
  • share on LinkedIn


Kommentarer inaktiverade.